Wednesday, May 30, 2012

Mari Belajar Bahasa Arab


-   Kaifa haluka? (Awak apa khabar? ditujukan untuk lelaki) 
-   Kaifa haluki (Awak apa khabar? ditujukan untuk perempuan)
   الحمد لله  أنا  بخير

+    al-Hamdulillah saya sihat

 
صباح  الخير .  /  مساء   الخير 

-   Sobahal Khair /  (selamat pagi) / masa’al khair (selamat petang)

  
صباح  النور .  /  مساء   النور 

+   Sobahan Nur */  (selamat pagi) / masa’an Nur (selamat petang) 
* jawapan balas kepada Sobahal khair

  
مبروك  عليكَ   .  /  مبروك  عليكِ 

-    Mabruk ‘alaika (tahniah ke atas awak - lelaki)
-    Mabruk ‘alaiki (tahniah ke atas awak – perempuan)  
   الله  يبارك  فيكَ  .  /  الله  يبارك  فيكِ 

+     Allah yubarik fiika (moga Allah memberkati awak - lelaki)
+     Allah yubarik fiiki (moga Allah memberkati awak - perempuan)
شفاكَ  الله  / شفاكِ  الله *

-    Syafaakallah (Moga Allah menyembuhkan awak – lelaki)
-    Syafaakillah (Moga Allah menyembuhkan awak  – perempuan)
* ucapan ketika menziarahi orang sakit
   الله  يشفيكَ  .  /  الله   يشفيكِ

+  Allahu yasyfiika (Allah sembuhkan awak juga – lelaki)
+  Allahu yasyfiiki (Allah sembuhkan awak juga – perempuan)


-  Ana Aasif (saya minta maaf / saya kesal – diucapkan oleh lelaki)
-  Ana Aasifah (saya minta maaf / saya kesal – diucapkan oleh perempuan)

+ Wa Ana aidhan (dan saya juga (minta maaf / saya kesal) diucapkan oleh L/P)
-  Asta’zinu minka an akhruj (saya minta izin dari awak untuk keluar)

+ Tafaddal (silakan – untuk mempersilakan lelaki)
+ Tafaddalii (silakan – untuk mempersilakan perempuan)

-  Syukran Jazilan  (terima kasih banyak-banyak)

+  ‘Afwan (sama-sama)

-  Naltaqi ghadan (kita jumpa lagi esok)

+  Insya Allah (Jika diizinkan Allah)

-  Ma'as salamah (selamat jalan)

+ Ilalliqa’ … (moga bertemu lagi)

22 comments:

  1. masayaALLAH.. bermanfaat sekali ilmunya.. terima kasih yaa ^^

    ReplyDelete
  2. Syukran jazilan ya ukhti... jazakillahu khairan kathiran....

    ReplyDelete
  3. Syukran jazilan ya ukhti... jazakillahu khairan kathiran....

    ReplyDelete
  4. syukron jazaakillah khiron jazaa...ajrun insyaallah...amiin

    ReplyDelete
  5. شكرا جزيلا ، معرفتك مفيدة جدا
    ��

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah.. Syukran jazilan ya ukhti..

    ReplyDelete