Tuesday, February 5, 2013

~Gigih Usaha Semata-mata Kerana Dia Yang Esa~

Apabila kita makan,kita pasti mahu yang terbaik yakni yang halal dari segi makanan dan juga sumbernya serta yang baik untuk kesihatan kita. Apabila kita belajar tentang perkara baru, kita pasti belajar dengan penuh konsentrasi dan tekun agar kita benar-benar dapat memahami. Apabila kita bekerja atau mengusahakan sesuatu, kita pasti sangat menitikberatkan sumber wang yang diperolehi dan memastikan wang tersebut dari sumber yang halal. Apabila kita menunaikan solat, kita pasti berusaha dengan sebaiknya untuk lebih khusyuk dalam solat seolah-olah solat kita itu adalah solat yang terakhir sebelum ajal kita tiba.. Begitu juga dalam usaha menyampaikan dakwah dan juga memantapkan tarbiyah, kita tidak boleh sesekali mempunyai perasaan yang mudah "berputus asa" walaupun jalan yang terbentang mempunyai banyak ranjau duri yang menanti.. sikap "ala kadar" hanya akan membuatkan kita tidak dapat memperolehi kejayaan di dunia apatah lagi di akhirat.. kita perlu gigih dalam melaksanakan amanah dan hak Allah dengan penuh pengharapan dan kecintaan.. oleh itu sama-sama kita berusaha untuk membuat apa jua perkara dengan penuh rasa bersungguh untuk mencapai hasil yang terbaik kerana hidup dan mati seorang Muslim itu hanya untuk ALLAH SWT....





Muhasabah diri.. Allah..Allah..Allah.. kalau belajar untuk mendapatkan segulung diploma,ijazah dan sebagainya kita boleh bersungguh, mengapa kita tak boleh nak bersungguh untuk menuntut ilmu Allah,beramal dengannya dan menyampaikan pula kepada orang lain??

bila mana kita memegang title sebagai seorang "student".. kita kene seimbangkan antara dunia dan akhirat.. ambil dunia sekadarnya dan jadikan akhirat sebagai matlamat hidup selamanya.. "utlubul ilmi minal mahdi ilal lahdi"..

1 comment: