Wednesday, July 6, 2011

WASIAT

(jika ditakdirkan sampai masanya Allah menjemput ana..ana minta sgt2 pada yang mengenali diri ana,jangan benarkan sesiapa melakukan proses postmorterm ke atas diri ana....ana tidak mahu ada sebarang kecacatan pada diri ana..bukan niat "KEDEKUT" atau apa-apa pun,tp ana nak sebagai mana sempurnanya jasad ana sewaktu Allah takdirkan ana lahir ke dunia ni begitu jugalah keadaan ana sewaktu Allah menjemput ana pulang kepadaNya nanti....ana tidak "KEDEKUT" tp ana nak ana dalam keadaan sempurna bila ana mati nanti..anggota badan kita nilah yang akan menjadi saksi kita di akhirat nanti...saat tu mulut dah terkunci,anggota badan yang lain2 ni lah nnti akan jd saksi kita..baikkah,burukkah....)

tiada seorgpun yg barangkali akn menyangkal bahawa tiap2 yg bernyawa itu tentunya akan merasai mati..apabila telah tibanya ajal seseorg,tidak akan terdahului dari yg ditetapkn dan tidak akan terkemudian sesaat pun dari yg telah ditentukn..

kata Imam Ghazali-"mati itu pasti akan tiba,persediaan itu lbh berguna dr persediaan dunia".

Sabda Rasulullah S.A.W pula-"mati itu adalah yg paling dekat dan ghaib".

menurut firman dn hadis tersebut,yakinlah kita bahwa mati itu walau bagaimanapun tetaplah akan menemui diri kita semua,keluarga kita,anak2 kita,sanak saudara sekalian dn pada semua manusia keseluruhannya akan menemui mati. maka oleh dgn itu setelah kita ketahui sprti yg demikian itu serta sama-sama berkeyakinan bahawa Allah sebenarnyalah yg menghidupkan dan mematikan..

sudah tentu merasa sedih sekali apabila kehilangn anak atau seumpamanya, ia adalah permainan mata,kehilangn pasangn atau kehilngn ayah bonda yg dikasihi serta tmpt kita bermanja,kita boleh ikhtiar menahaninya. tetapi bagaimnpun dlm kesedihan itu hendaklah kita byk bersabar. sememangnya kita tidak dilarang menangis kerana sedih..sama sekali tidak..tetapi jgnlah pula tangisan itu sampai dicampuri dgn ratapan demi ratapan,apa pula sehinggakn menepuk-nepuk dada,mencabik leher baju atau kain serta melolong dan berkata-kata dlm ratapan itu.

meratap ats kematian itu sebenarnya adalah pekerjaan org kafir!pekerjaan kaum zaman jahiliah! dalam agama Islam,meratap itu sgt dilarang dan hukum meratapi mayat itu adalah HARAM, dan seksa bagi yang diratapi serta yg meratap itu dptlah diselidik dgn serba ringkas drpd beberapa keterangan yg tersebut sprti berikut :-

"Bermula mayat itu diazab dalam kuburnya sebab diratapi keatasnya."-(Riwayat Al-Bukhari)

Sabda Rasulullah S.A.W: "sesungguhnya mayat itu bakal diazab disebabkan oleh ratapan keluarga ke atasnya."

kalau org yg beringinkan agar jgn sampai ia diseksa oleh sebab ratapan keluarga atsnya,maka hendaklah siang-siang ia berpesan dan berwasiat kepada keluarganya supaya bila matinya kelak jgn diratapi. takut2 kalau tidak diwasiatkn terlebih dahulu kelaknya akan diseksalah oleh ratapan itu.....


(jadi...siang-siang ana wasiatkan pada keluarga ana..jgn sesekali meratapi kematian ana..ana xnak ana terseksa disana nnti...Ya Allah azabMu Ya Allah..sesungguhnya xtertanggung oleh kami2 manusia yg lemah...takut kami pada azabMu namun layakkah pula kami kesyurgaMu..)

sebagaimana sempurna yg Engkau berikn padaku ketika aku baru dilahirkan,begitu jugalah keinginanku utk kembali kepadaMu dlm keadaan yg sempurna tiada cacat celanya...

tiada yang bulat akan jadi petak...tiada juga yang petak akan jdi bulat..melainkan ia diizinkan olehMu Ya Allah...

No comments:

Post a Comment